Jak powstaje balet?

No właśnie. Oglądamy, ćwiczymy, czytamy o różnych baletach, postaciach, rolach… A jak to wygląda od kuchni? Jak powstaje całe widowisko?

Na przykładzie naszej nadchodzącej premiery ‚Le Papillon’ opowiemy Wam jak w Les Ballets powstają spektakle.

_DSC3299 kopiaWszystko zaczyna się od pomysłu – co będziemy wystawiać, co widownia chciałaby zobaczyć, jakim zapleczem tancerzy dysponujemy obecnie, jakie mamy kostiumy, możliwości ich uszycia, zrobienia dekoracji, jaka jest choreografia, muzyka. Jeśli mamy już pomysł (bądź kilka) przystępujemy do pracy z muzyką, czyli układania choreografii (przynajmniej wstępnej). Na tym etapie rodzi się także obsada, czyli kto będzie tańczył daną partię. Na obsadzenie ról wpływa wiele czynników: oczywiście zdolności techniczne tancerzy, wyraz artystyczny, dyspozycyjność, umiejętność pracy w grupie, wzrost oraz wygląd. Biorąc pod uwagę te rzeczy możemy wstępnie skomponować obsadę danego spektaklu. Często zdarza się, że jedną partię grają dwie osoby albo jedna osoba ma kilka partii w jednym przedstawieniu. W każdym balecie partie są podzielone na takich zasadach:

-wiodący soliści – czyli osoby bardzo dobre technicznie i mające silną osobowość sceniczną, tacy tancerze ‚prowadzą’ cały spektakl, zazwyczaj występują bardzo często w wielu scenach. W ‚Le Papillon’ takie postaci to Farfalla czyli główna bohaterka, dziewczyna zamieniona w motyla, Książę Djalama czy zła wróżka Hamza.

-soliści – zazwyczaj są to osoby dobre technicznie, które potrafią dobrze zaprezentować się w trudnych i popisowych wariacjach solowych, duetach czy trójkach. Czasami tańczą również w małych układach grupowych. W ‚Le Papillon’ przykładami solistów będą cztery wróżki (Róż, Lasu, Diamentów i Słońca), Patimate (przyjaciel Farfalli i jej wybawca), Mohamed (przewodnik Księcia) czy zabawne siostry – Eugene i Laila.

-koryfeje- osoby tańczące małe partie solowe na zmianę z partiami grupowymi, często odgrywają też role typowo aktorskie, w ‚Le Papillon’ przykładem takiej partii są Duże Motyle

-zespół baletowy (corps de balet)- czyli osoby biorące udział w tańcach grupowych (np. Damy, Motyle)

Na każdym z tych szczebli spoczywa bardzo duża odpowiedzialność, ponieważ na spektakl składają się wszystkie z powyższych grup, brak jednej z nich uniemożliwia jego odbycie się. Czasami mała partia okazuje się być kluczowa dla baletu.

_DSC3937 kopia

Mamy już pomysł, muzykę, historię (czyli libretto – o czym opowiada balet), wstępną choreografię i obsadę. Ruszamy więc na salę baletową i przystępujemy do prób. Na początku wszystko odbywa się wolno, uczymy się kroków, póz, ich kombinacji, połączeń, powtarzamy raz, drugi, trzeci, czwarty… Następnie od początku, z muzyką i znów powtarzamy. Rzadko kiedy udaje się ułożyć jeden układ na jednej próbie, często potrzebujemy kilku prób aby dokończyć choreografię, następnie czyścimy (czyli korygujemy wszystkie błędy, ustawienia), często też następują małe zmiany w choreografii. Dużo łatwiej jest jeśli korzystamy z gotowej choreografii, którą kiedyś ułożył np. Marius Petipa. Tym razem jednak układamy wszystko od zera, ponieważ nie ma dostępu do całej oryginalnej choreografii ‚Le Papillon’.

Później dokładamy jeszcze sceny aktorskie, wszystkie gesty pomagające widzom zrozumieć historię są bardzo ważne więc staramy się je pokazać możliwie najwyraźniej i w muzykę. Minimalny czas pracy nad jednym spektaklem to dla nas 2 miesiące.

W momencie kiedy każdy już zna swoją choreografię i umie ją zaprezentować składamy wszystko w całość – wtedy już odbywają się próby całości baletu, gdzie przychodzą wszyscy tancerze i osoby występujące.

113W tym samym czasie, kiedy trwają próby odbywa się również szycie kostiumów. Do każdej produkcji mamy trochę nowych kostiumów, ale korzystamy również z tego, co już zostało uszyte do np. innego baletu i przerabiamy na zupełnie inny strój. Oprócz tego musimy zrobić wszystkie ozdoby do kostiumów – korony, diademy, nakrycia głowy czy inne dodatki. Również scenografia jest przygotowywana w tym samym czasie. W ‚Le Papillon’ mamy aż 4 sceny: Ruiny Hamzu, Polanę w lesie, Pałac Emira i Magiczny Ogród i chociaż scenografia nie zajmuje większości sceny to wymaga jednak przygotowania i umiejętnego obchodzenia się z nią.

Premiera ‚Le Papillon’ już 12 marca! Gramy tylko cztery spektakle więc powtórek nie będzie :)

Bilety możecie nabyć na www.teatrwarsawy.pl www.ewejsciowki.pl oraz GROUPON

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>