BACK TO SCHOOL – jak wrócić do formy po wakacjach?

BACK TO SCHOOL – jak wrócić do formy po wakacjach?

Witajcie,

To już ostatni wpis z naszej serii „Back to school” – tym razem mamy dla Was rady jak szybko i bezpiecznie wrócić do ćwiczeń po wakacjach. Wiemy, że niektórzy całe wakacje albo chociaż ich część ćwiczyli na różnych kursach i warsztatach, ale na pewno wielu z Was pozwoliło sobie na dwa miesiące przerwy – i nie ma w tym nic złego, jeśli wiemy jak mądrze wrócić do formy :)

Oto nasze wskazówki:

1. Ćwiczenia i przygotowanie w domuDSC_0130

Jeżeli już wróciliście z urlopu czy wakacji i macie jeszcze kilka dni do powrotu na salę warto zacząć samemu w domu. Polecamy zacząć od rozgrzewki, delikatnego stretchingu – mogą być to ćwiczenia, które znacie z zajęć baletowych (na grupach podstawowych zawsze (przynajmniej na początku) jest prowadzona taka rozgrzewka, która ma za zadanie przygotować nasze ciało do ćwiczeń przy drążku i na środku), pilatesu czy też Wasza własna rozgrzewka, którą zazwyczaj robicie przed lekcją klasyki. Dobrze jest też powoli wrócić do ćwiczeń wzmacniających takich jak brzuszki, ćwiczenia na plecy oraz korpus a także siłę nóg. Nie zapomnijcie o stopach – je też warto rozgrzać i przypomnieć im co to jest balet (na naszym Instagramie znajdziecie bardzo fajne i proste ćwiczenia na stopy) – jeśli nie znacie takich ćwiczeń to możecie skorzystać z pomocy YouTube – tam znajduje się mnóstwo propozycji na rozgrzewki, wzmacnianie, stabilizację, rozciąganie. Oczywiście musi to być na razie lżejsza forma od tej, którą wykonujecie kiedy jesteście w dobrej formie. Jeśli macie możliwość to wykonanie kilku pierwszych ćwiczeń przy drążku w domu także pozwoli przypomnieć Waszemu ciału klasykę: można stanąć przy krześle lub parapecie i zrobić kilka ćwiczeń w najprostszej wersji (plie, tendu, jete, rond de jambe, fondu…). Jeśli już tańczycie w pointach możecie je również założyć na kilka minut w domu, stanąć na nich czy chociaż pochodzić – wtedy szok dla stopy na pierwszych zajęciach na pewno będzie mniejszy. Uważajcie tylko na śliską podłogę – powinny być to proste ćwiczenia (plie, releve), absolutnie odradzamy kręcenie piruetów na domowej podłodze w otoczeniu mebli i innych sprzętów :)

2. Nie wszystko od razu

Niestety po przerwie na pewno nie będziecie w stanie zrobić wszystkich ćwiczeń tak, jak robiliście je przed przerwą. Nie wymagajcie więc przez pierwsze dni od swojego ciała zbyt wiele – może się to skończyć kontuzją, naciągniętym mięśniem czy innymi przykrymi dolegliwościami. Słuchaj swojego ciała – jeśli czujesz, że ćwiczenie jest zbyt wymagające zrób je w uproszczonej wersji (np. rezygnując z wejść na releve, nie wyrzucając nóg maksymalnie wysoko w grand battement itp.). Jeśli większość osób z Twojej grupy ćwiczyła w wakacje lub lekcja jest bardzo wymagająca – poinformuj prowadzącego, że jesteś po przerwie i możesz jeszcze nie być w stanie wykonać wszystkich ćwiczeń tak, jak pedagog sobie życzy. Jeśli po drążku czujesz, że jest to już za dużo dla Twojego ciała na pierwszy dzień zrezygnuj ze środka bądź skoków. Każdego dnia staraj się ‚dodawać’ więcej ćwiczeń/elementów.

3. Rozciągaj sięDSC_0065

Tak na prawdę powinniśmy się rozciągać po każdej lekcji – aby rozluźnić mięśnie i uniknąć ich spięcie i naprężenia. Szczególnie ważne jest to po przerwie. Twoje mięśnie po pierwszych lekcjach będą na pewno bardzo spięte – warto więc po lekcji porozciągać się (w studnio – jeśli masz możliwość lub po powrocie w domu) – na pewno zminimalizuje to ból, zakwasy i napięcie.

4. Odpowiednia dieta

Tak jak i rozciąganie, dieta jest ważna przez cały czas. Aby jednak pomóc swoim mięśniom wrócić do formy możemy jeść więcej produktów zawierających białko (lub ew. odżywki białkowe). W trakcie powrotu do formy dobrze sprawdzają się również elektrolity oraz aminokwasy (np. BCAA). Warto na ten czas zrezygnować z niezdrowego jedzenia (które zazwyczaj czasami zdarza nam się jeść w trakcie wakacji…) – na pewno poczujecie różnicę w samopoczuciu i kondycji.

5. Sport

Wielu tancerzy uprawia różne sporty na co dzień, ponieważ pomagają one w zwiększeniu wydajności organizmu, poprawie kondycji, wzmocnieniu mięśni. Również przy powrotach do formy dodatkowo uprawiane sporty mogą nam bardzo pomóc. Polecamy pływanie, bieganie, rower czy siłownię – każdy na pewno znajdzie coś, co lubi i może robić :)

6. Nie denerwuj się

Musisz dać ciału czas na powrót do formy. Nie warto więc tracić nerwy oraz złościć się, że ‚było już lepiej’ – ciało również potrzebuje odpoczynku, a przerwy w ćwiczeniach są konieczne. Powrót do formy bywa frustrujący, ale po tygodniu/dwóch forma wróci, a Wasze ciało będzie wypoczęte i gotowe na cały nowy sezon :)

baletwwak1

Do zobaczenia wkrótce! Nasze zajęcia i próby ruszają już 3 września!

Zapisy do Szkoły Baletowej wciąż trwają – nie czekajcie, bo ilość miejsc mamy ograniczoną!

BACK TO SCHOOL – Jak pozytywnie rozpocząć rok szkolny?

BACK TO SCHOOL – Jak pozytywnie rozpocząć rok szkolny?

Witajcie,

Następny wpis o powrocie do zajęć baletowych po przerwie wakacyjnej. Dzisiaj mamy dla Was kilka rad na początek sezonu, które sprawią, że z pozytywnym nastawieniem rozpoczniecie nowy rok nauki i wykorzystacie go w 100%! Wiemy, że nastawienie psychiczne i podejście to jeden z najważniejszych faktorów jeśli chodzi o naukę oraz robienie postępów w tańcu. Dzisiaj zdradzimy Wam kilka dobrych nawyków myślowych, które warto sobie powtórzyć przed rozpoczęciem sezonu oraz w jego trakcie. Zaczynajmy!

1. NIE PORÓWNUJ SIĘ DO INNYCH

To bardzo ważne jeśli chcemy się rozwijać i robić postępy. Musisz mieć świadomość, że każdy człowiek jest inny: ma DSC_0678inne zdolności, budowę, ciało, muzykalność, zdolność koncentracji. Przez te różnice nie będziemy nigdy tańczyć tak samo, robić postępów w takim samym tempie. Na pewno niektóre kroki będą łatwiejsze dla jednej osoby, a bardzo trudne dla drugiej. Jeden zrobi szpagat po 3 zajęciach, inny będzie musiał pracować na to kilka lat. Jedna osoba może założyć pointy po pół roku nauki, a inna potrzebuje więcej czasu. Jest to absolutnie normalne i dlatego porównywanie się do siebie nawzajem nie ma sensu. Można wtedy naprawdę się sfrustrować i zniechęcić, szczególnie, że praktycznie zawsze będzie ktoś, kto jest w czymś lepszy od nas. Porównywanie się sprawia, że zamiast skupić się na sobie, swoich celach, uwagach, korektach zaczynamy skupiać się na innych – a więc oddala nas to od naszych celów, demotywuje do pracy, powoduje smutek i zniechęcenie i zabiera radość z tańca.

2. NIE ZNIECHĘCAJ SIĘ

Nie wychodzą mi piruety, przez długi czas nie mogę się rozciągnąć, nie dostałem/am takiej roli, jaką bym chciał/chciała, koleżanka dostała solo na występie, a ja nie – to wszystko prowadzi do zniechęcenia oraz frustracji. Musisz wiedzieć, że balet wymaga bardzo dużo czasu, cierpliwości i systematyczności. Nie da się osiągnąć wszystkiego ‚na już’. Zakręcenie tego wymarzonego piruetu czy zatańczenie solo na występie jest zazwyczaj okupione latami ciężkiej pracy, godzinami spędzonymi na sali i w domu. Nie zawsze efekty będą widoczne od razu – czasami musimy na nie bardzo długo czekać. Dlatego, jeśli naprawdę kochasz taniec – nie zniechęcaj się. Gwarantujemy, że przy ciężkiej pracy, systematyczności i cierpliwości Twoje wymarzone efekty przyjdą. Może to zająć kilka lat, ale to jest specyfika tej sztuki – nauka ‚na szybko’ się nie sprawdza.IMG_20180424_231010_429

3. CIESZ SIĘ Z MAŁYCH KROKÓW

Jeżeli nauczysz się doceniać swoje malutkie postępy, małe sukcesy będzie Ci o wiele łatwiej być zmotywowanym i pozytywnie nastawionym ( a z takim nastawieniem jesteśmy skazani na sukces:)). W tańcu bardzo ciężko jest od razu zabłysnąć, raczej jest to mozolna, powolna i długotrwała praca i tak samo jej efekty widoczne są dopiero po dłuższym czasie. Warto więc nauczyć się cieszyć z tych małych postępów, chociażby z tego że dziś udało się nam choć troszkę więcej wykręcić nogę lub utrzymać dłużej pion. Każdego dnia staraj się być jak najlepszą wersją siebie – małymi kroczkami budujesz wtedy silne podstawy, fundamenty, które w końcu stworzą coś naprawdę wielkiego.

4. BIERZ WIELKIMI GARŚCIAMIDSC_0378

Pedagog daje korekty innej osobie? Dostałeś możliwość występu na scenie? Zapisałeś się na lekcje indywidualne? Wykorzystaj to w 100%! Jeśli nauczyciel powiedział Twojej koleżance aby wyprostowała się i ściągnęła łopatki – od razu skontroluj czy Ty stoisz prosto! Masz możliwość występu na scenie? Świetnie! Staraj się zatańczyć swoją partię jak najlepiej, popatrz na innych tancerzy – może nauczysz się od nich czegoś nowego? Może uda Ci się coś podpatrzeć? Obserwuj proces przygotowania występu/spektaklu, patrz jak pracują inni, wykorzystaj szansę bycia na scenie w 120% – nie zdarza się to często! Lekcje indywidualne? Idealnie! Teraz masz możliwość pracy tylko i wyłącznie nad sobą, pytaj swojego nauczyciela o wszystko, co Cię nurtuje, pytaj o wskazówki, popracuj nad rzeczami, które sprawiają Ci najwięcej problemów, a może jest coś, czego zawsze chciałeś się nauczyć, ale w grupie nie było takiej możliwości? Wykorzystuj wszystkie nadarzające się okazje jak najlepiej się da – tak aby później nie żałować zaprzepaszczonej szansy.

5. PRACUJ NAD SOBĄ

Talent, okoliczności, nauczyciele, możliwości – w pewnym stopniu mogą wpłynąć na Twój rozwój i postępy, ale tylko niewielkim – dopóki nie nauczysz się ciężko pracować. Nikt jeszcze nie urodził się doskonałym tancerzem. Wszyscy tancerze (bez wyjątku) na swoją doskonałość musieli latami bardzo ciężko pracować. Ta doskonałość została okupiona potem, łzami, kontuzjami, frustracją, poświęceniem innych spraw. Nie ma ‚bo ona miała łatwiej’, ‚ją dyrektor lubi’, ‚on to się urodził taki uzdolniony’ – 95% sukcesu to Twoja własna praca. Jeżeli jesteś leniwy, nie poświęcasz odpowiednio dużo czasu na ćwiczenia i edukację taneczną, nie skupiasz się, nie koncentrujesz swojej uwagi na zajęciach – nie możesz oczekiwać, że będziesz robił tak duże postępy jak osoby, które dużo ciężej i więcej pracują. Oczywiście – to każdy z nas decyduje ile czasu poświęca na taniec i jak bardzo mu na nim zależy, ale kiedy przychodzi np. do ustalenia obsady w spektaklu czy w występie nie możesz się dziwić, że kolega, który bardzo się angażuje dostaje trudniejsze partie – po prostu choreograf wie, że jest to pracowita osoba i powierzając jej taką rolę na pewno zaangażuje się tak samo bardzo jak np.na lekcji czy w innym spektaklu.

MO2A4397

6. PROWADŹ DZIENNIK/NOTATNIK26830030_10159783364085371_1344491497_o

To bardzo dobry sposób aby zapamiętać nie tylko swoje uwagi, korekty czy nowe rzeczy, których będziesz się uczył. W takim zeszycie możesz też zapisywać swoje cele – np. tygodniowe, miesięczne, roczne, a także swoje małe sukcesy czy inne przemyślenia. W natłoku innych obowiązków wystarczy taki zeszyt wyjąć i przeczytać w drodze na zajęcia – pomoże Ci to w utrzymaniu wysokiej motywacji, śledzeniu postępów oraz zapamiętaniu wielu rzeczy.

7. EFEKT LUSTRA

Stań przed lustrem i szczerze odpowiedz sobie na pytania: gdzie jesteś teraz (czyli jak ćwiczysz, jak oceniasz swój poziom techniczny i artystyczny)? Gdzie byłeś/aś np. rok temu? Gdzie chcesz być za rok, za pięć lat…? Taka samoocena pomaga nam w motywacji, ale także w realnym patrzeniu na świat i swoje możliwości, pomaga nam też zdefiniować nasze cele, marzenia oraz pokazać ile można się nauczyć i jakie postępy zrobić w określonym czasie :)

 

Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Wam wydobyć najlepsze wersje siebie w nowym sezonie!

 

BACK TO SCHOOL – wyprawka baletowa

BACK TO SCHOOL – wyprawka baletowa

Witajcie,

Za 3 tygodnie rozpoczynamy nowy rok szkolny i w związku z tym przygotowaliśmy dla Was serię ‚Back to school”, w której dzielimy się z Wami wskazówkami i tipami jak wrócić do formy po wakacjach i przygotować się do nowego sezonu. Mamy nadzieję, że spodobają się Wam te wpisy, a rady sprawią, że powrót do szkoły, ćwiczeń i zajęć będzie przyjemny!

Dzisiaj podpowiemy Wam w jakie akcesoria baletowe możecie się zaopatrzyć przed rozpoczęciem zajęć, co warto kupić, a co nie i na jakie rzeczy zwrócić uwagę przy zakupach wyprawki baletowej. Zaczynajmy!

Oto lista rzeczy, które na pewno przydadzą Wam się w ciągu roku szkolnrajstopysanshaego:

1. Rajstopy

 

Najlepiej zaopatrzyć się w kilka par (w zależności jak często ćwiczycie), ponieważ rajstopy zakładamy na gołe ciało i wymagają one prania po każdym użytku. Polecamy kupić te z otworem na stopę, który umożliwia nam dostęp w razie potrzeby zmiany plastrów, opatrunków czy podwinięcia rajstop. Rajstopy powinny być w kolorze łososiowym lub baletowego różu. Naszym faworytem dostępnym na polskim rynku są rajstopy Sanshy – i te Wam szczególnie polecamy!

 

2. Wsuwki, kokówki, spinki i siateczki do włosów

Niezbędnik każdej tancerki – można je kupić zarówno w drogeriach typu Rossmann, Superpharm jak i w sklepach baletowych czy przez Internet. Warto zaopatrzyć się w mniejsze wsuwki jak i te większe. Polecamy kupić ich troszkę większą ilość, ponieważ lubią się gubić lub zmieniać właściciela :)

3. Bidon na wodę

Wodę zabieramy ze sobą na każde zajęcia, dlatego warto mieć butelkę na wodę, którą zawsze możemy uzupełnić. Taka butelka daje nam również możliwość dodania do wody witamin, magnezu czy owoców. Jeśli nie lubicie pić wody możecie przygotować z niej sobie np. herbatę czy lemoniadę – zawsze jest to zdrowsza propozycja niż kupne napoje. Dodatkowo chronimy środowisko :)

4. Zeszyt

Prawdopodobnie nie będziecie notować w nim tak dużo jak w zwykłej szkole. Warto kupić niewielki zeszyt lub notatnik aby zapisać w nim korekty, które dostajecie na zajęciach czy też ważne informacje np. o próbacbaletkiblochh, spotkaniach czy innych aktywnościach organizowanych w Waszej szkole. Szczególnie, jeśli macie tendencję do zapominania o takich rzeczach.

5. Baletki

Baletki polecamy płócienne z dzieloną podeszwą. Powinny być w kolorze bladoróżowym lub łososiowym (chyba, ze Wasza szkoła ma inne zasady lub możecie mieć strój taki, jaki chcecie) z gumkami bądź/i troczkami. U nas w Szkole królują baletki Bloch (modele Proforma i Zenith) oraz Merlet – i te właśnie Wam polecamy. Nasi uczniowie twierdzą, ze są to jedne z najwygodniejszych i najtrwalszych modeli, jakie udało im się kupić.

 

6. Ocieplacze

Na jesiennie i zimowe dni na pewno Wam się przydadzą. Tutaj każdy może wybrać to, co lubi nosić najbardziej. Mogą być to spodnie sauna (polecamy firmy Decathlon), polarowe lub wełniane pajace, spodnie, spodenki, getry i nakostniki, kamiezelki puchowe, ocieplacze na stopy, skarpetki – każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Możecie je kupić zarówno w sklepach baletowych jak i zwykłych odzieżowych czy sportowych!

7. Kostiumy

Sprawdźcie dokładnie czy Wasza szkoła ma jakieś wymagania dotyczące stroju, jego koloru czy fasonu. Na pewno jednak będziecie mieć również zajęcia, na które możecie ubierać się jak chcecie – wtedy możecie kupić taki kostium, który podoba Wam się najbardziej. Nasi tancerze jednoznacznie polecają kostiumy Yumiko, ale na sali znajdą się również takie firmy jak Grishko, Bloch, Wear Moi czy inne dostępne od ręki w Polsce.

8. Pointy

Jeżeli mają być to Wasze pierwsze pointy – odradzamy kupowanie bez porady Waszego pedagoga czy nauczyciela. Nie kupujcie point przez Internet lub w sklepie, gdzie nikt nie będzie Wam w stanie ich dobrać. Przed zakupem poradźcie się swojego nauczyciela – jakich point powinniście szukać? gdzie najlepiej pójść i je dobrać? Na pewno Wam pomoże i zawęzi poszukiwania wymarzonych baletek. Pamiętajcie, że każdy jest inny i będzie mu odpowiadało coś innego :)

Jeżeli już tańczycie w pointach to oczywiście możecie kupić pointy na nowy sezon. nie zapomnijcie o wkładkach i uzupełnieniu zapasu plastrów oraz akcesoriów do stóp używanych przez Was!

To wszystko na dziś. Za kilka dni następny wpis z tej serii :)

DSC_0455