BACK TO SCHOOL – jak wrócić do formy po wakacjach?

Witajcie,

To już ostatni wpis z naszej serii „Back to school” – tym razem mamy dla Was rady jak szybko i bezpiecznie wrócić do ćwiczeń po wakacjach. Wiemy, że niektórzy całe wakacje albo chociaż ich część ćwiczyli na różnych kursach i warsztatach, ale na pewno wielu z Was pozwoliło sobie na dwa miesiące przerwy – i nie ma w tym nic złego, jeśli wiemy jak mądrze wrócić do formy :)

Oto nasze wskazówki:

1. Ćwiczenia i przygotowanie w domuDSC_0130

Jeżeli już wróciliście z urlopu czy wakacji i macie jeszcze kilka dni do powrotu na salę warto zacząć samemu w domu. Polecamy zacząć od rozgrzewki, delikatnego stretchingu – mogą być to ćwiczenia, które znacie z zajęć baletowych (na grupach podstawowych zawsze (przynajmniej na początku) jest prowadzona taka rozgrzewka, która ma za zadanie przygotować nasze ciało do ćwiczeń przy drążku i na środku), pilatesu czy też Wasza własna rozgrzewka, którą zazwyczaj robicie przed lekcją klasyki. Dobrze jest też powoli wrócić do ćwiczeń wzmacniających takich jak brzuszki, ćwiczenia na plecy oraz korpus a także siłę nóg. Nie zapomnijcie o stopach – je też warto rozgrzać i przypomnieć im co to jest balet (na naszym Instagramie znajdziecie bardzo fajne i proste ćwiczenia na stopy) – jeśli nie znacie takich ćwiczeń to możecie skorzystać z pomocy YouTube – tam znajduje się mnóstwo propozycji na rozgrzewki, wzmacnianie, stabilizację, rozciąganie. Oczywiście musi to być na razie lżejsza forma od tej, którą wykonujecie kiedy jesteście w dobrej formie. Jeśli macie możliwość to wykonanie kilku pierwszych ćwiczeń przy drążku w domu także pozwoli przypomnieć Waszemu ciału klasykę: można stanąć przy krześle lub parapecie i zrobić kilka ćwiczeń w najprostszej wersji (plie, tendu, jete, rond de jambe, fondu…). Jeśli już tańczycie w pointach możecie je również założyć na kilka minut w domu, stanąć na nich czy chociaż pochodzić – wtedy szok dla stopy na pierwszych zajęciach na pewno będzie mniejszy. Uważajcie tylko na śliską podłogę – powinny być to proste ćwiczenia (plie, releve), absolutnie odradzamy kręcenie piruetów na domowej podłodze w otoczeniu mebli i innych sprzętów :)

2. Nie wszystko od razu

Niestety po przerwie na pewno nie będziecie w stanie zrobić wszystkich ćwiczeń tak, jak robiliście je przed przerwą. Nie wymagajcie więc przez pierwsze dni od swojego ciała zbyt wiele – może się to skończyć kontuzją, naciągniętym mięśniem czy innymi przykrymi dolegliwościami. Słuchaj swojego ciała – jeśli czujesz, że ćwiczenie jest zbyt wymagające zrób je w uproszczonej wersji (np. rezygnując z wejść na releve, nie wyrzucając nóg maksymalnie wysoko w grand battement itp.). Jeśli większość osób z Twojej grupy ćwiczyła w wakacje lub lekcja jest bardzo wymagająca – poinformuj prowadzącego, że jesteś po przerwie i możesz jeszcze nie być w stanie wykonać wszystkich ćwiczeń tak, jak pedagog sobie życzy. Jeśli po drążku czujesz, że jest to już za dużo dla Twojego ciała na pierwszy dzień zrezygnuj ze środka bądź skoków. Każdego dnia staraj się ‚dodawać’ więcej ćwiczeń/elementów.

3. Rozciągaj sięDSC_0065

Tak na prawdę powinniśmy się rozciągać po każdej lekcji – aby rozluźnić mięśnie i uniknąć ich spięcie i naprężenia. Szczególnie ważne jest to po przerwie. Twoje mięśnie po pierwszych lekcjach będą na pewno bardzo spięte – warto więc po lekcji porozciągać się (w studnio – jeśli masz możliwość lub po powrocie w domu) – na pewno zminimalizuje to ból, zakwasy i napięcie.

4. Odpowiednia dieta

Tak jak i rozciąganie, dieta jest ważna przez cały czas. Aby jednak pomóc swoim mięśniom wrócić do formy możemy jeść więcej produktów zawierających białko (lub ew. odżywki białkowe). W trakcie powrotu do formy dobrze sprawdzają się również elektrolity oraz aminokwasy (np. BCAA). Warto na ten czas zrezygnować z niezdrowego jedzenia (które zazwyczaj czasami zdarza nam się jeść w trakcie wakacji…) – na pewno poczujecie różnicę w samopoczuciu i kondycji.

5. Sport

Wielu tancerzy uprawia różne sporty na co dzień, ponieważ pomagają one w zwiększeniu wydajności organizmu, poprawie kondycji, wzmocnieniu mięśni. Również przy powrotach do formy dodatkowo uprawiane sporty mogą nam bardzo pomóc. Polecamy pływanie, bieganie, rower czy siłownię – każdy na pewno znajdzie coś, co lubi i może robić :)

6. Nie denerwuj się

Musisz dać ciału czas na powrót do formy. Nie warto więc tracić nerwy oraz złościć się, że ‚było już lepiej’ – ciało również potrzebuje odpoczynku, a przerwy w ćwiczeniach są konieczne. Powrót do formy bywa frustrujący, ale po tygodniu/dwóch forma wróci, a Wasze ciało będzie wypoczęte i gotowe na cały nowy sezon :)

baletwwak1

Do zobaczenia wkrótce! Nasze zajęcia i próby ruszają już 3 września!

Zapisy do Szkoły Baletowej wciąż trwają – nie czekajcie, bo ilość miejsc mamy ograniczoną!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>